Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxitssa periculiser ex, nihil expetendis in mei eis an pericula es aperiri.
PROFIELFOTO_ART-3

MAURICE

VAN DER WERF

[Weg van clichés]

Hij wil kleur zien. Het liefst een blik vol. Ironisch genoeg is het beeldmerk op zijn visitekaartje kleurloos. “De regenboog is symbolisch, die trek ik open uit mijn zwart-witte blik”, legt hij uit. “Je weet niet wat eruit gaat komen, dat is de verrassing en het avontuur dat ik met de klant aan wil gaan.” Natuurlijk. Daar is over nagedacht. Maar zeg niet dat het ‘creatief’ is bedacht, want van dat woord krijgt hij jeuk. “Ook geen marketingtermen graag, ik blijf het liefst ver weg van clichés.” Om ver weg te blijven van clichés, heeft hij de ruimte nodig. Niet zozeer in een hutje op de hei, maar ruimte in zijn hoofd en in tijd. Want pas dan kan hij de grens opzoeken. “Bij mij kies je voor een traject, zonder dat de meter meteen begint te lopen.” Wie dat traject instapt, loopt grote kans meerdere keren te worden verrast. Zo van: wauw, dát is tof. Zo ook het management van de Heineken Experience, dat hem uitnodigde voor een kop koffie. De Heineken Experience ja (wauw). Maak kennis met Maurice van der Werf.

“OP MINERVA BEN IK DE PERSOON GEWORDEN DIE IK NU BEN. HET HEEFT ME, JAREN LATER, GEHOLPEN OM CANNED RAINBOW OP TE STARTEN.”

Grenzen opzoeken

Als kind op de kleuterschool wilde hij al kunstenaar worden. Een wens die eigenlijk nooit is veranderd. Zijn fascinatie voor fantasie, kunst en cultuur was er altijd al, maar kwam op de Academie Minerva in Groningen ook daadwerkelijk tot uiting. “Dat artistieke heb ik geleerd op Minerva. Ik zocht daar de grenzen op, die ik later bij bureaus enigszins kwijtraakte. Het was allemaal wat spannender in die tijd, ik kreeg daar ook alle vrijheid voor. Zo ging ik mensen ‘digitaal opereren’ met behulp van fotomanipulaties, zette ik ze poedelnaakt voor de lens.” Aha, dat is weer eens wat anders dan een lesje statistiek.

Perfectionist

Om te komen tot een toffe plaat, een steengoed concept of een perfecte huisstijl, is tijd nodig. En dan gaat het al snel over deadlines. Voor een concept of idee heb ik genoeg aan twee regels tekst. Maar voor een visuele identiteit neem ik graag meer tijd.” Het is niet zo dat hij stampvoetend wegloopt als je met een wel heel scherpe opleverdatum aankomt zetten, maar ‘Het moet volgende week af’, haalt niet het beste uit Maurice. “Schetsen is moeilijk voor mij, ‘even snel’ heb ik liever niet. Ik ben een perfectionist. Hoe meer vrijheid, des te meer ik ga maken. Dat is tegelijkertijd ook mijn valkuil, maar dan haal ik wel het beste uit mezelf.” Alsof Rembrandt de Nachtwacht in een dag af kon schilderen. Kunstenaars moet je tijd geven. “Als een klant mij de tijd geeft die ik nodig heb én zich kwetsbaar durft op te stellen, zijn we een perfecte match. En daarmee bedoel ik: durf eens de andere kant op te gaan.” Een ‘wauw’ schud je niet zomaar uit je mouw, mensen.

“DE COMMERCIËLE WERELD IS VAAK ERG SAFE, HET LIJKT SOMS ZO VEEL OP ELKAAR.”

Commerciële kunstenaar

Eenmaal geladen met een kop vol inspiratie kruipt Maurice achter zijn laptop. Maar niet voordat hij jouw mensen heeft ontmoet. “Ik vind het belangrijk dat de persoonlijkheid van een organisatie terugkomt in het logo en identiteit. Een koffieboontje op het visitekaartje van een koffiebar is leuk, maar voor mij te gewoon.” Hmm, als een standaard sjabloon op een willekeurige drukwerksite. “Precies. Dat kan anders, denk ik dan. En de mensen op de werkvloer bepalen de identiteit van een organisatie. Daar hoort een eigen uitstraling bij.” Het verklaart voor een deel zijn haat-liefdeverhouding met de commerciële wereld. “De commerciële wereld is vaak erg safe, het lijkt allemaal veel op elkaar. Ik ga graag de artistieke kant op, al blijft de klant koning. Ik noem mezelf wel eens een ‘commerciële kunstenaar’, ik verwerk graag autonome kunst in commerciële opdrachten.” Aangenaam, Maurice..

Tekst: Jan Bergsma

PROFIELFOTO_ART-2

EDUCATION
& ART SCHOOL

2002 – 2009

Academie Minerva
Groningen, Netherlands

Design & Communication. Concepting, Illustration, Photography.

Title: Graduated, BA (Bachelor of Arts)

1998 – 2002

Grafisch Lyceum
Zwolle, Netherlands
Graphic Designer: Visualizer. Marketing, Branding.
Title: Graduated

WORKING
EXPERIENCE

2017 – Current
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Art Director / Senior Designer / Owner
Canned Rainbow
Heerenveen, The Netherlands
Concept-, Design- & Creative Agency

 

It’s important that the customer or a company can identify with his / her brand. A little bit more personality, great sense of humor, a sensitive touch, just sharpen it up a little more. It’s the vision that Canned Rainbow has on the current creative market. For example, Canned Rainbow works in a fair way, avoids ’empty’ marketing terms, speaks ordinary language and takes the customer into the design process. Canned Rainbow can help your company or brand with a new look, corporate identity, creative concepts and will work together with selected ‘Creators’ on visual campaigns to give your brand or company that unique style.

2017 – Current
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Art Director
Studio 17X
The Netherlands
Professional Photo Studio

 

Studio 17X isn’t just a mainstream photo studio. It is a place where talent is united, thoughts are captured and ideas become reality. Where people work hard and laugh a lot. From creative concepts to photo series and from catchy text to Wall Art. We continue until it captures your mind and our idea will reach your heart. It needs to be just perfect. We are happy to meet you to show the possibilities. What we do: Concepting, Photography, Studio Photography & Wall-Art.

 

www.17x.nl

2018 – Current
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Senior Designer (Freelance)
Accell Nederland
Hilversum, The Netherlands
Lapierre & Ghost Bikes

 

Accell Nederland B.V. is part of Accell Group N.V. and is located in Apeldoorn and Heerenveen. Accell Nederland develops, produces and sells bicycles and parts under the brand names Batavus, Juncker Bike Parts, Koga, Loekie, Sparta, Van Nicholas, Lapierre and XLC components.

2018 – Current
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Senior Designer (Freelance)
The Brand Floor
Hilversum, The Netherlands
Marketing- / Advertising Agency

 

Freelance Senior Designer for The Brand Floor at Royal Smilde. As advertising agency we want to be the best fit for our customers. We believe that shaking up our market as a result of that is no problem at all. Our daily drive is offering the best possible tailor-made creative services to our customers. Our in-house creative studio concept is the living proof of that.

2011 – 2017
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Senior Designer / Art Director
TEAM, Live your Brand
Heerenveen Netherlands
Marketing- / Communication Agency

 

Designing and visualizing concepts for pitches, working directly with copywriters to the elaboration of campaigns. In hand-drawn illustrations and digital visuals. In addition, I was primarily responsible for shaping the visual identity of new and existing customers. Clients I worked for: Batavus, Albert Heijn, Museum Heerenveen. KOGA, Accell Nederland, Jumbo supermarkten, Clafis, WTC Expo Leeuwarden and Domino’s Pizza.

2010 – 2011
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Art Director / Graphic Designer
KOGA, Love Your Bike
Heerenveen Netherlands
Luxury Bicycle Branding

 

At the beginning of 2010 until 2011 I worked as Art Director at the marketing department of KOGA. From the start of I transformed the complete corporate identity and visual appearance of this luxury brand. From a new logo to the full European corporate identity.

2004 – 2010
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Freelance Photographer / Designer
Maurice van der Werf
Heerenveen Netherlands
Art, Design and Communication

 

Artistic and commercial photography for commercial- and consumer market. Portrait photography, design, concepting, logo design and corporate identities for organizations, companies and events.

2007 – 2008
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Graphic Designer
Fabrique [merken, design & interactie]
Delft, The Netherlands
Advertising-/communication Agency

 

Internship at Fabrique as a Designer, Illustrator and Graphic Designer. During this internship I’ve been working for clients like: Albert Heijn, Artis, Holland Dance Festival, Harry Potter, Essent Awards, Rijkswaterstaat and Study in Holland.

2001 – 2002
Company Name
Location
Branch

 

Resume

Graphic Designer
The Company
Lemmer, The Netherlands
Marketing-/communication Agency

 

During this period I worked for Frico Cheese Netherlands, the design of BUSINESS® Magazine. Final responsibility for printed media.

OTHER NICE STUFF
& COOL THINGS

2007 – 2018

Public Space Design

  • Public space design of the Artis aquarium. Amsterdam
  • Designing international exhibition stands for Accell Netherlands.

 

Personal Projects

  • Various projects with artistic photography made and some works sold.
  • The construction of a large exposition of young French artists attended at Center Georges-Pompidou in Paris.
  • During my visit in the US in 2007 invited behind the scenes for a show of Estée Lauder.

 

Photography Projects

  • Dream & Nightmare (2003)
  • The Last Supper of Sodom (2004)
    Museum Belvedère, Netherlands
  • Fractures (2004)
  • Nature Wounds  (2005)
    Medical Center ‘De Tjongerschans’, Netherlands
  • Seasons (2008)
  • Digital God (2009)
    Final exam Academie Minerva
  • Dirt (2008)
  • Studio 17X  (2018)

‘CANNED WORK’ Nº19 AVAILABLE THIS WINTER

Please contact me to receive a luxurious hardcover copy.